الخميس، 12 مايو 2011

الحلقة 7


الصورة ثابتة في حجرة الصالون بعد خروج سالي..... (أنظر الحلقة اللي فاتت )
سعاد بترحاب: أهلاً وسهلاً يا عنايات........... والله أقوم بسرعة أعملك كوباية سحلب تدفيكي في السقعة دي
عنايات: شكراً يا حبيبتي ، دايماً عامر
سعاد: طيب أجيبلك حمص شام.... أنا عاملة شوية حمص شام إنما إيه عججججججب ، على رأي حماتي......
حمص شام مرقة حمام
عنايات:هابقى آجي وقت تاني أشرب حمص الشام ، أنا جاية أعزمك على فرح علية بنت أختي..... وأهو كارت الدعوة
سعاد: ما شاء الله........ علية السفروتة دي هتتجوز، الأيام بتجري والله.... دي لسه كانت بتلعب مع سالي إمبارح
عنايات تقول وهي تنظر لسعاد نظرة خبيثة
لأ وإنتي الصادقة دي كانت بتلعب مع سهر.... يللا عقبال سالي لما نفرح بيها
تقول سعاد وهي مبتسمة إبتسامة تخفي الجززززز على أسنانها
لأ يا حبيبتي.... سالي تكمل شهادتها الأول، العرسان مش هيطيروا.... بلا جواز بلا نيلة
عنايات: عندك حق والله.... يعني اللي إتجوزوا عملوا إيه
يللا هقوم أنا دلوقتي ، والله كنت عايزة أقعد معاكي شوية بس يادوب أروح أحضر العشا
سعاد: ملحوقة يا حبيبتي.... الجايات أكتر م الرايحات
عنايات: إوعي بقى ماتجيش الفرح
سعاد: لأ ودي تيجي.... جايين إن شاء الله، ألف مبروك وعقبال ولادك
عنايات: في حياتك يا حبيبتي... يللا تصبحوا على خير بقى
وإنتي من أهله
تقولها سعاد بإقتضاب ثم تغلق باب الشقة

تدخل سعاد حجرة المعيشة وهي تغمغم......... أعوذ بالله، عنايات دي مش هتبطل ترمٌي كلام على سالي.... كإن البت عنست
الجدة: ماهي جارتك وإنتي عارفاها....
يعني هي عادتها ولا هتشتريها
سعاد: آه والنبي.... ده اللي فيه داء مبيبطلوش
تتدخل سالي في الحديث بفضول شديد
وخبر حلو إيه بقى اللي هي جايباه؟؟؟!
سعاد: جاية تعزمنا على فرح علية بنت أختها
سامح: إيه الناس الغريبة دي.... فيه حد بيتجوز في البرد ده ، دي كل يوم بتمطر
سالي: صحيح يا بابا..... أما بقى لو المطرة مطرت يومها.....
كل الناس هتقول دي كانت بتلحس قعر الحلة
سعاد: وإحنا مالنا بقى.... هو كان فرح أبونا
سامح: على رأيك.... أنا مالي ، أنا ولا هروح ولا هآجي
سعاد: إيه بقى يا حبيبي.... أمال مين اللي هيودينا ويجيبنا
سامح: خللي سيف يروح معاكوا.... ماهو نايم عالعربية 24 ساعة
سيف: وأنا إيه بقى يعني.... موصٌلاتي؟؟؟؟
سعاد مزمجرة: جرى إيه.... هو أنا كورة هتشقٌطوني لبعضيكو كل واحد شوية
فيتراجع سيف إيثاراً للسلام (العادل والشامل والكامل.... وكل أسماء السلام ودار السلام كمان)
خلاص....... هآجي معاكم وأمري لله
سامح: روح يا حبيبي روح.... خللي الفرح ينفعكوا في البرد ده
الجدة: صحيح يابني..... نومة وتمطيطة أحسن من فرح طيطا

ليست هناك تعليقات: